vrijdag 20 april 2012

Sociale media en projecten op school

Workshop ronde 3, Tafel Z


De vraag:
Binnen de school zijn waarschijnlijk regelmatig projecten door en met leerlingen. Hoe zou je als mediathecaris aan kunnen sluiten door een sociale media-component toe te voegen die meerwaarde biedt bij het project?



Onze gedachten hierover:
Een eerste vereiste is dat de mediathecaris op de hoogte is van de diverse projecten. De ideale situatie zou zijn als de docent een concrete vraag neerlegt. Zo niet dan kan de mediathecaris de docent attenderen op een social media-component die iets kan toevoegen aan het project. Ook ondersteuning van docenten en studenten bij gebruik van de diverse media is een optie (introductieles bijv. over het maken van een blog, mogelijkheden én gevaren van facebook, gebruik van twitter, attenderen op digitale bronnen rond een bepaald thema m.b.v. scoop.it, bronnen voorselecteren met Delicious, studenten zelf een bronnenverzameling laten samenstellen in Delicious enz., enz.)

Ook wordt er opgemerkt dat er vaak geen ruimte voor de ondersteuning die we kunnen bieden omdat daar in het lesprogramma geen tijd voor is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen